Hoe kun je je positioneren?

      Reacties uitgeschakeld voor Hoe kun je je positioneren?

Positioneren is een belangrijk begrip in de wereld van marketing. Er wordt mee bedoelt dat je je product en/of dienst een bewuste plaats geeft in het hoofd van de (potentiele) klant. Hiermee wordt een imago of identiteit gecreëerd in het hoofd van de doelgroep. Wanneer zij denken aan het merk, product of de dienst krijgen zij direct een bepaald (positief) beeld in het hoofd. Je hebt het niet snel door, maar er wordt veel gebruik gemaakt van positionering. Dit kan op verschillende manieren, in verschillende vormen. Benieuwd naar meer informatie over het positioneren van een product, dienst, merk of bedrijf? Lees dan zeker nog even verder.

Verschillende manieren van positioneren

Er zijn drie verschillende varianten van positionering. De eerste is functioneel positioneren. Dit houdt in dat het probleem zelf wordt opgelost, het biedt voordelen aan de klant. De tweede optie is symbolisch positioneren. Hiermee wordt het zelfbeeld uitgebreid en het ego geïdentificeerd. Het zorgt ervoor dat je ergens bij hoort en dat je sociale zinvolheid hebt. Het geeft affectieve voldoening. Tot slot de derde mogelijk: ervaring gevend positioneren. Deze zorgt voor sensorische stimulering en het biedt cognitieve stimulering.

Waarom positioneren?

Allemaal leuk en aardig dat positioneren, maar waarom het is zo nuttig? Door je product, merk, dienst of bedrijf te positioneren kun je jezelf onderscheiden ten opzichte van de concurrent in het hoofd van de consument. Stel je bent een groenteboer en je wil graag dat de consument direct aan jouw zaak denkt, wanneer iemand op zoek is naar groente en fruit, en niet aan de concurrent. Dan kan positionering hiervoor zorgen. Er wordt met positionering marketing toegevoegde waarde gecreëerd.

Let wel, positioneren is alleen effectief wanneer je duidelijk inzicht hebt over je eigen product, je bedrijf en de markt. Ook is het belangrijk dat je concurrerende producten kunt identificeren. 

http://teamnijhuis.com